فراکتال
پیغام مدیر :
تیم ما بهترین مشاوره و اموزش در زمینه ترید و پشتیبانی در بروکر پاکت اپشن می باشد Our team is the best advice and training in the field of trading and support in Pocket Option broker.
فراکتال
نوشته شده در چهار شنبه 20 ارديبهشت 1402
بازدید : 613
نویسنده : ramin

اندیکاتور فراکتال در تحلیل تکنیکال

اندیکاتور‌ها از مهم‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال و تجزیه تحلیل نمودار قیمت‌ در بازارهای مالی از جمله بازار بورس می‌باشند که به شکل گسترده‌ای توسط تحلیلگران و تریدر‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی اندیکاتور فراکتال به طور استاندارد از 5 کندل قیمتی تشکیل شده است. در این مقاله از سری مقاله‌های آموزشی کارگزاری اقتصاد بیدار قصد داریم به بررسی اندیکاتور فراکتال و نحوه شناسایی آن در نمودار قیمتی بپردازیم. 

اندیکاتور فراکتال چیست؟

اندیکاتور فراکتال یکی از ابزارهایی است که توسط دکتر بیل ویلیامز به دنیای تحلیل تکنیکال معرفی شد. در لغت، فراکتال به ساختاری هندسی گفته می‌شود که همانند دانه‌های برف و بسیاری از نمونه‌های طبیعی، از ساختاری تکرار‌شونده تشکیل شده است. اندیکاتور فراکتال به طور استاندارد از 5 کندل قیمتی تشکیل شده است به‌طوری که نحوه‌ قرار‌گیری این کندل‌ها در اندیکاتور فراکتال صعودی و نزولی کمی متفاوت است. به طور کلی اندیکاتور فراکتال از 5 کندل قیمتی تشکیل شده است که کندل شماره 3 به طور همزمان از 2 کندل قبل یا بعد، پایین‌تر یا بالاتر است. بالا یا پایین‌تر بودن کندل وسط به تحلیلگران کمک می‌کند تا روند نزولی و صعودی را از هم تشخیص دهند.

انواع اندیکاتور فراکتال

اندیکاتور فراکتال به‌واسطه‌ آرایش قرارگیری کندل‌های قیمتی به 2 نوع صعودی و نزولی تقسیم می‌شود. لازم به ذکر است که به علت ساختار هندسی این اندیکاتور، در هر یک از موج‌های صعودی و نزولی، شاهد ریز موج‌هایی از نوع مخالف آن هستید.

اندیکاتور فراکتال صعودی

در اندیکاتور فراکتال صعودی، در ساختار 5 کندلی ایجاد شده، باید کندل شماره ۳ از دیگر کندل‌ها کف قیمتی پایین‌تری ایجاد کرده باشد و از طرفی دو کندل اول نزولی و دو کندل آخر صعودی باشند. در صورت مشاهده این الگو و آرایش در چارت قیمتی اندیکاتور فراکتال، می‌توان آن را سیگنالی از آغاز روند صعودی دانست. همان‌طور که در چارت تحلیل تکنیکال زیر مشخص است کندلی که با فلش آبی مشخص شده است، نسبت به دو کندل قبلی کف قیمتی پایین‌تری ایجاد کرده و دو کندل اول نزولی و دو کندل آخر صعودی می‌باشند.

fractal2.jpg

اندیکاتور فراکتال نزولی

در ساختار الگوی نزولی اندیکاتور فراکتال، 5 کندل ایجاد شده است که کندل شماره ۳ باید از دیگر کندل‌ها سقف قیمتی بالا‌تری ایجاد کرده باشد و از طرفی دو کندل اول صعودی و دو کندل آخر نزولی باشند. مشاهده این الگو و آرایش در چارت قیمتی اندیکاتور فراکتال را می‌توان سیگنالی از آغاز روند نزولی و دانست و اقدام به گرفتن پوزیشن خرید کرد. همان‌‌طور که در چارت تحلیل تکنیکال زیر مشخص است، کندلی که با فلش آبی مشخص شده است نسبت به دو کندل قبلی سقف قیمتی بالا‌تری ایجاد کرده و دو کندل اول صعودی و دو کندل آخر نزولی می‌باشند.

fractal3.jpg

ترکیب اندیکاتور فراکتال با دیگر اندیکاتور‌ها

تحلیلگران در تحلیل تکنیکال تنها با اتکا به اندیکاتور فراکتال دست به خرید و فروش نمی‌زنند و با ترکیب اندیکاتورهای دیگر به این الگو، قابلیت اعتماد بیشتری برای معامله کردن ایجاد می‌کنند.

استراتژی معاملاتی در ترکیب اندیکاتور فراکتال و اندیکاتور تمساح (Alligator ) 

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین اندیکاتورهایی که همراه اندیکاتور فراکتال مورد استفاده قرار می‌گیرد، اندیکاتور تمساح (Alligator ) می‌باشد. به این منظور باید به استراتژی معاملاتی این ترکیب و سیگنال‌های ورود و خروج صادر شده توسط‌شان تسلط داشت.

سیگنال خرید

  • اولین گام، یافتن یک فراکتال صعودی (کندلی است که بالای آن کندل فلشی ریزی به سمت بالا وجود داشته باشد) در اندیکاتور فراکتال می‌باشد. بعد از اعمال اندیکاتور alligator سه خط نمایش داده خواهد شد. ت
  • وجه داشته باشید که شرط اول برای تایید سیگنال خرید و ورود به سهم این است که کندل صعودی اندیکاتور فراکتال (که فلشی به سمت بالا دارد) باید بالای خط قرمز رنگ اندیکاتور alligator موسوم به دندان تمساح قرار داشته باشد. 
  • بعد از رخ دادن شرط اول باید 5 کندل صبر نمود و بررسی کرد که نه تنها همه‌ی 5 کندل تشکیل شده بعد از کندل صعودی اندیکاتور فراکتال همگی بالای خط قرمز رنگ اندیکاتور تمساح (Alligator) باشند بلکه هیچ‌کدام از این کندل‌ها مقداری بالاتر از کندل صعودی اندیکاتور فراکتال نداشته باشند. 
  • در آخر باید توجه داشت که حین بررسی این 5 کندل نباید هیچ‌کدام از 3 خط اندیکاتور تمساح (Alligator) همدیگر را قطع کرده باشند. همه این شروط را بررسی و اگر مانند تصویر همه شروط مشاهده شد، در آن صورت پوزیشن خرید می‌گیرید.

fractal1.jpg

سیگنال فروش

اولین گام، یافتن یک فراکتال نزولی (کندلی است که پایین آن کندل فلش ریزی به سمت پایین وجود داشته باشد) در اندیکاتور فراکتال می‌باشد. بعد از اعمال اندیکاتور alligator، سه خط نمایش داده خواهد شد. 

  • شرط اول برای تایید سیگنال خرید و ورود به سهم این است که کندل نزولی اندیکاتور فراکتال باید پایین خط قرمز رنگ اندیکاتور alligator موسوم به دندان تمساح قرار داشته باشد. 
  • بعد از رخ دادن شرط اول باید 5 کندل صبر نمود و بررسی کرد که نه تنها همه‌ی 5 کندل تشکیل شده بعد از کندل نزولی اندیکاتور فراکتال همگی پایین خط قرمز رنگ اندیکاتور تمساح (Alligator) باشند بلکه هیچ‌کدام از این کندل‌ها مقداری پایین‌تر از کندل نزولی اندیکاتور فراکتال نداشته باشند. 
  • در آخر باید توجه داشت که حین بررسی این 5 کندل نباید هیچ‌کدام از 3 خط اندیکاتور تمساح (Alligator) همدیگر را قطع کرده باشند. در انتها زمانی که یک کندل بعد از کندل نزولی مورد نظر به کف آن کندل نفوذ کرد و مقداری کمتر را برای خود ثبت کرد در آن نقطه دست به فروش می‌زنید.

حد ضرر در اندیکاتور فراکتال و اندیکاتور تمساح (Alligator) 

قرار دادن حد ضرر این فرصت را به تریدر می‌دهد، که چنانچه پس از دریافت سیگنال خرید و ورود به سهم، قیمت برگشت و به روند نزولی تبدیل شد، بتواند با کمترین میزان ضرر معامله خود را نجات داده و از آن سهم خارج شود. برخورد خطوط اندیکاتور تمساح با یکدیگر (قطع شدن خط سبز رنگ اندیکاتور تمساح توسط خط قرمز) یکی از پرکاربرد‌ترین شیوه‌های قرار دادن حد ضرر در استراتژی ترکیبی اندیکاتور فراکتال و اندیکاتور تمساح می‌باشد. همان‌طور که در چارت زیر مشخص است بعد از برخورد این خطوط روند صعودی به انمام رسیده و شاهد آغاز موج نزولی در روند سهم هستید.

fractal4-4.jpg

استراتژی معاملاتی در ترکیب اندیکاتور فراکتال و اندیکاتور RSI

یکی دیگر از اندیکاتورهایی که همراه با اندیکاتور فراکتال به صورت ترکیبی، جهت کاهش ریسک معامله مورد استفاده قرار می‌گیرد، اندیکاتور RSI است. تریدر‌ها می‌توانند از اندیکاتور RSI برای تایید سیگنال خرید یا فروش فراکتال استفاده کنند. در صورتی که اندیکاتور فراکتال صعودی باشد اما با استفاده از تحلیل شاخص RSI متوجه اشباع فروش شوید، در این صورت انتظار می‌رود قیمت از حالت رنج یا منفی به صعودی تغییر روند دهد و این حالت را می‌توان سیگنال خرید در نظر گرفت و بالعکس. همان‌طور که در سری مقالات گذشته کارگزاری اقتصاد بیدار توضیح داده شد، زمانی که RSI به سطح 30 و زیر آن می‌رسد، اشباع فروش اتفاق افتاده است و در این شرایط اگر اندیکاتور فراکتال هم سیگنال خرید بدهد می‌توانید به صورت پله‌ای به سهم مورد نظر ورود کنید.

استراتژی معاملاتی در ترکیب اندیکاتور فراکتال و سطوح اصلاح فیبوناچی

یکی دیگر از استراتژی ترکیبی، استفاده از اندیکاتور فراکتال به همراه سطوح اصلاح فیبوناچی می‌باشد. یکی از مشکلاتی که هنگام استفاده از اندیکاتور فراکتال با آن مواجه هستیم این است که به کدام سیگنال خرید یا فروش صادر شده عمل کنیم و اقدام به گرفتن پوزیشن خرید یا فروش کنیم. با ترکیب این دو اندیکاتورمشکلی که با آن روبه‌رو هستیم تا حد زیادی حل می‌شود و ریسک معامله کاهش می‌یابد. چرا که معامله‌گر فقط و فقط در صورتی به یک الگوی فراکتال صعودی یا نزولی واکنش نشان می‌دهد که در سطح فیبوناچی مورد نظر اتفاق باشد.

جمع‌بندی

آموزش اندیکاتور فراکتال که یکی از اندیکاتورهای مهم می‌‎باشد به تحلیلگران بورس کمک می‌کند تا هم در بازارهای نوسانی و هم در بازارهای روندی بهترین عمکلرد را داشته باشید. این اندیکاتور یکی از ابزار‌های تحلیل تکنیکال است که برای تعیین نقطه‌ی ورود و خروج به بازار و سهم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اندیکاتور فرکتال الگوی تاخیری می‌باشد. از این جهت بهتر است با دیگر شاخص‌ها یا استراتژی‌های تحلیلی ترکیب شوند. بنابراین تنها بر اساس سیگنال‌های صادر شده توسط اندیکاتور فراکتال وارد پوزیشن خرید یا فروش نشوید

فیلم1

 




:: موضوعات مرتبط: اندیکاتور چیست , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: